Foto: z veřejných zdrojů
Porozumění merchandisingovým strategiím a psychologickým opatřením používaným supermarkety vám umožní provádět informované nákupy.
Určitě znáte ten pocit, kdy jste si plánovali jen „zaskočit do obchodu pro chleba“, ale teď stojíte ve frontě u pokladny s plným vozíkem a chroupete právě nakoupené chipsy. Obchodníci v supermarketech již dlouho studují lidské chování, aby nás přiměli nakoupit více, než jsme plánovali.
Supermarkety nejsou jen místem pro nakupování, ale mistrovsky navrženým prostředím, které nás vybízí k tomu, abychom utráceli více, než jsme plánovali. Vše je navrženo s ohledem na psychologii spotřebitele, od uspořádání výrobků až po hudbu a chuť. Real Simple odhalil, jak tyto strategie ovlivňují naše nákupy a jak se vyhnout nástrahám merchandisingu. Supermarkety přemýšlejí o všem od umístění chleba až po výšku regálu se sušenkami.
Vstup do obchodu: setkání s vůněmi a barvami
Květiny jsou to první, co uvidíte. Jejich účelem je vytvořit dojem svěžesti a pohody. Tip: nakupujte zde pouze podle potřeby. Místní květinářství mají čerstvější a trvanlivější varianty.
Ovoce a zelenina hned po květinách. Jejich vůně, barva a vzhled aktivují chuť k jídlu. Tip: vždy kontrolujte zboží hluboko v regálu – tam se často skrývá to nejčerstvější.
Pekařství se nachází v rohu, kde je cítit vůně čerstvého chleba. Člověku po ní vyhládne. Tip: Nenakupujte s prázdným žaludkem. Dejte si svačinu nebo láhev vody.
Průchod obchodem – diskrétní správa řešení
Hotová jídla a voda u vchodu – abyste rychle uspokojili své potřeby a nedostali se do oddělení mléčných výrobků s dalšími pokušeními. Tip: pokud potřebujete pouze mléko – kupte si ho zde a dál nechoďte.
Banka u vchodu – abyste si mohli vybrat hotovost a utratit více. Tip: stanovte si doma rozpočet a držte se ho, použijte kalkulačku nebo aplikaci.
Koncové vitríny (konce uliček) – vše zde vypadá atraktivně, ale ne vždy se slevou. Tip: pozorně čtěte cenovky. Ne všechno, co je vystaveno, je výhodná koupě.
Ostrůvky se vzorky zdarma zpomalují vaši chůzi a provokují k impulzivním nákupům. Tip: pokud přijdete hladoví, jděte tam s rozmyslem, ne chaoticky.
Lahůdkářství, kavárna, lékárna – oblasti pro udržení zákazníků
Kavárna nebo lahůdkářství, abyste zůstali déle a nakoupili více. Tip: pokud jste unavení, je lepší si odpočinout a pak v klidu dokončit nákupy.
Ve středových uličkách se nachází zboží, které potřebujeme, ale…
Předměty první potřeby (těstoviny, konzervy, sůl) – umístěné uprostřed obchodu, abyste se dostali kolem ostatních nástrah. Tip: nechoďte nakupovat bez seznamu.
Mléčné výrobky, vejce, maso – vždy na konci. Tak budete mít jistotu, že popadnete něco drahého. Tip: vždy si vezměte obal ze zadní části lednice – je čerstvý.
Pokladna je poslední hranicí
Sladkosti, časopisy, drobnosti – cokoli, co se koupí na poslední chvíli. Tip: vyberte si nejkratší frontu, nesoustřeďte se na nápis „expres“. Ne vždy je to tam rychlejší.
Jak jsou výrobky uspořádány v regálech – a co byste měli vědět
Top shelf – regionální, exkluzivní nebo prémiové značky. Tip: pokud chcete něco nového nebo místního, podívejte se nahoru.
Střední (oblast v úrovni očí) – nejdražší a nejreklamovanější značky. Tip: podívejte se níže – mohou zde být totožné výrobky mnohem levnější.
Regál v úrovni očí dítěte – nejzářivější, nejdražší hračky a sladkosti. Tip: pokud můžete, nechte děti doma. Pokud ne, dejte jim malou hračku, která odvede jejich pozornost.
Spodní police – značkové výrobky a velkoobjemová balení. Tip: nebojte se značek z obchodu – často se jedná o stejné výrobky v jiném obalu.
Tipy pro chytré nakupování
- Udělejte si nákupní seznam: dodržování seznamu vám pomůže vyhnout se impulzivním nákupům.
- Nechoďte nakupovat hladoví: hlad vás může přimět koupit více, než potřebujete.
- Věnujte pozornost spodním a horním regálům: často jsou tam umístěny levnější nebo méně známé, ale kvalitní výrobky.
- Naplánujte si trasu: začněte nakupovat ze vzdálenějších částí obchodu, abyste se vyhnuli pokušením na cestě k hlavním výrobkům.
Supermarket není jen místo pro nakupování, je to pečlivě organizovaná scéna pokušení. Pochopení merchandisingových strategií a psychologických opatření používaných supermarkety vám umožní provádět uvážené nákupy a vyhnout se zbytečným výdajům. Opatrnost, plánování nákupů a vyhýbání se marketingovým trikům ušetří váš rozpočet i nervy.